Tuesday, August 30, 2011

1 Syawal 1432H

Assalamualaikum..

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

Di pagi mulia ini saya, Emi Falzilah Binti Hj Jamil menyusun 10 jari memohon ampun dan maaf kepada:-

Suami tercinta, Mohd Najib B Mohd Salleh. Ampunkan segala kesalahan samada yang disengajakan atau tidak di sengajakan..Mohon ampun segala kecuaian isterimu ini dalam menjaga segala keperluan dan juga hatimu. mohon dihalalkan segala makan dan minum sepanjang hampir 11 bulan kita bersama. semoga labaran ini memberi lebih bermakna. Amin..terima kasih kerana sudi menerima isterimu ini seadanya..

Kepada kedua orang tua ku tersayang, Haji Jamil dan Hajjah Maria. adik mintak ampun dan maaf dari segala salah dan silap adik dari hari pertama adik di lahirkan di dunia sehingga hari ini..

Kepada kedua mertuaku, Hj Salleh dan Hajjah Fatimah.. Mohon ampun dan maaf dari hujung rambut hingga ke hujung kaki..maafkan segala kekhilafan dan kekurangan menantu mu ini..

Kepada seluruh keluarga dan keluarga mertua, ampun dan maaf di pinta seandainya aku ada menguris hati kalian..

Kepada sahabat-sahabatku..mohon maaf zahir dan batin andai aku pernah berkasar atauernah mwnyakiti hati kalian..

Kepada sesiapa sahaja mengenali aku..salam kemaafan dihulur tanda kemaafan di atas segala salah dan silap..

Sekian dari aku..Selamat Hari Raya Aidilfitri..Maaf Zahir dan Batin..

Tuesday, August 23, 2011

:: 23 Ramadhan ::

Assalamualaikum....

Salam sahur & subuh.... terlambat bangun sahur.. 5.41 pagi... hanya sempat menelan sesudu madu, sebiji kurma, dua biji VCO dan 2 gelas air... Alhamdulillah.. semoga cukup untuk sesi 'jalan-jalan' ke Janda Baik pagi nih..

Yeay!! Lagi 10 hari nak balik Kuching.... !!

Tahun nih adalah Ramadhan ku yang terasa paling singkat dan sangat sibuk...

Tiap hari hanya memikirkan kerja... Tender..Tender..Tender... sakit otak aku... dengar lagu raya macam takder perasaan...

Pagi nih kena pergi wat site valuation kat Janda Baik... hmmm... tak tau caner nak gi site dengan kaki sakit nih... buku lali bengkak lagi..gara-gara kaki termasuk dalam lobang.. Ari Ahad ari tuh berbuka dengan kengkawan sekolah asben... cam biasa, asben kalo dah jupe kengkawan, aku memang kena tinggal nyer...dok terkedek-kedek kejar asben, terpijak lobang plak..terus terseliuh.. sakit nyer tak yah cakap la... kena plak dekat kaki yang champion terseliuh... huhu

Takder mood nyer nak raya... hmmm...

Layan jer la lagu raya nih... oh! sadissssss....



Wednesday, August 17, 2011

:: 17 Ramdhan - Bila Jauh... ::

Assalamualaikum...

Pantas..pantas..sangat pantas... 17 Ramadhan??? ada lagi 13 hari lagi..InsyaAllah...

Tak tau nak citer aper ari nih... tak tau apa ada dalam kepala hotak aku nih... yang ada hanya perasaan RINDU... rindu pada mereka, meraka dan mereka yang jauh... Aiseh..waser nak nages plak... huhuhu... Lagi - lagi la di bulan Ramdhan nih... bulan di mana saatnya berkumpul dengan mereka, mereka dan mereka... FAMILY AKU! family MARJA... Mak, Bapak, Adeng, Naim, Kak Nah, Aqilah, Iqbal, Fawwaz.... Rindu gak kat kazem-mazen ku....

Bestnya kalo dapat buka puasa kumpul ramai-ramai ngan family... :(

Sedey..sedey..sedey...


Wednesday, August 10, 2011

:: 10 Ramadhan ::

Assalamualaikum...

Pejam celik pejam celik dah masuk hari ke 10 Ramadhan... cepat sangat... Tapi Alhamdulillah... Memang Ramadhan penuh barakah... sepanjang Ramadhan, hati rasa sangat tenang... hati jadi selalu mengingati Allah s.w.t. Hati juga semakin sering mengingati mati...jadi insaf.. Hati juga sesalu ingin melakukan kebaikan.. memperkukuhkan yang asas dalam ibadah... menjaga aurat sesempurna mungkin... menjaga tingkah dan tutur kata agar tidak tersasar...Hmmm... indahnya Ramadhan...

Cuti raya tak apply lagi.. taun nih kena amik cuti raya yang panjang... 2 minggu... Sebelum bercuti, kena kerja keras dulu... in 2 weeks time, ada tender nak kuar.. beberapa hari sebelum cuti raya... adeh...kena bertungkus lumus siapkan tender dulu.. baru bleh cuti dengan aman... nasib baik projek kecik jer... tapi BQ pun lintang pukang lagi.. kena bawak keja balik rumah ler jawabnya... huhu. .insyaAllah akan siap pada masa yang di kehendaki.. cuma kena planning betul-betul..Aja! Aja!

Sabtu nih ada arisan...ehehe... berbuka puasa dengan BFF ku..ehe.. wat kat umah Cik Lia.. InsyaAllah nak buat Laksa Sarawak dengan pear asamboi..request cik Lia.. Cik Shud nak makan Mi Kolok..tapi maap..maap...maap.. saya tak reti buat Mi Kolok..ehe.. kalo sempat nanti singgah Dapur Sarawak yer... :P

Ok la... Selamat berpuasa semua.. :)

Friday, August 05, 2011

:: Seorang wanita akhir zaman... ::

Ya Allah,

Aku ditakdirkan lahir sebagai wanita akhir zaman

Saban hari mencuba

Menjadi wanita solehah

Namun aku sering kufur dengan nikmat-Mu

Meski dalam gelap aku masih tercari-cari arahku


Ya Allah,

Dalam kesenangan duniawi

Aku sering terlupa pada keperitan Zinnirah

Mempertahankan cinta-Mu yang satu

Sedangkan aku begitu tega

Membiarkan cinta pada-Mu layu


Ya Allah,

Dalam kesamaran dangkalnya iman

Aku tidak pernah mengambil peduli

Tentang bagaimana sejarah Asiah

Yang telah membuktikan iman bukan penjara jiwa


Ya Allah,

Dalam takdir-Mu

Aku mencuba lagi untuk menjadi

Teman pendamping persis Siti Khadijah

Namun aku hanya seorang wanita akhir zaman

Yang ada kalanya terlupa


Ya Allah,

Teguhkanlah rasa cintaku pada-Mu

Jadikanlah aku hamba-Mu yang tidak pernah melupakan-Mu

Sentiasa berpegang pada sunnah Rasul-Mu

Menjadi anak yang berbakti kepada ayah dan ibu

Dan juga seorang isteri yang taat kepada suami

Semoga wanita akhir zaman ini sentiasa dekat dengan-Mu

Amin.....


5 Ramadhan, 1432H

Tuesday, August 02, 2011

:: Hari Kedua Ramadhan...::

Assalamualaikum..

Salam Ramadhan al-Mubarak buat semua...

Alhamdulillah... dah masuk hari ke-2 bulan Ramadhan... Semalam berjaya menamatkan sehari..semoga hari ini pun sampai ke penghujung hari..InsyaAllah... :)

Dah dua hari dah bangun sahur... hari pertama bukan bangun sebab sahur, tapi sebab sakit perut.. bila dah melayan sakit perut, terlepas masa sahur. Pagi nih plak, bangun sahur tapi makan cereal jek. Dah bertahun - tahun sahur bapak yang kejutkan bangun sahur..mak yang masak sahur.. Tahun nih kena bangun sendiri..apa nak makan pun kena pikir sendiri..asben tak bangun sahur.. dia sahur sebelum tido..kol 1-2 pagi..time tuh aku dah berdengkur... adoi.. liat jugak la nak bangun.. tapi mengenangkan perut..kena la Aja! Aja! Fighting!

Semalam berbuka ngan nasi biryani ngan kueh mueh then air jagung... berazam jugak nak masak sendiri tapi kekangan waktu tidak mengizinkan... hmm...

Walaupun di bulan Ramadhan, rutin harian harus di teruskan. Banyakkan bersabar. Jaga tingkah, jaga pertuturan. Jangan melakukan sesuatu yang boleh mengurangkan pahala puasa. Peringatan untuk diri sendiri. Semoga datang rezeki yang di nanti di bulan mulia ini. Amin.