Friday, June 01, 2012

:: Gendang Sarawak vs Caklempong ::

Assalamulaikum...

Selamat hari Khamis... :)

Last weekend, berlansungnya majlis sambut menantu adik aku kat Johol, Negeri Sembilan... Maka itu, Jumaat malam, bermulalah perjalan Rombongan Cik Kiah Haji Jamil ke Negeri Sembilan.... ehehe...

Berbalik kepada kenduri kat Sarawak, as usual, bapak aku akan ambik Kumpulan Gendang Sarawak untuk buat persembahan sepanjang majlis. Dan pastinya kumpulan gendang nih merupakan favorite mak aku yang mana salah sorang ahlinya bekas jiran aku...

~ gendang melayau sarawak ala-ala moden~

Secara ringkasnya, gendang melayu sarawak nih selalu di persembahkan semasa majlis kenduri kawin.. biasa orang buat malam sebelum kenduri... tapi bapak aku buat siang semasa majlis berlangsung... lain sikti dari kebiasaan...

Masa kenduri kat Negeri Sembilan, rombongan dari sarawak di sambut dengan Caklempong... Diringi kumpulan Caklempong dari dari tempat letak kereta sehingga ke depan rumah pengantin. Sepanjang majlis telinga di jamu dengan caklempong... power owkey diaorang nih.... :)

Rombongan Cik Kiah sibuk ambik gambo... ehehe


No comments: