Monday, October 03, 2011

:: Bila Berubah Bukan Kerana Allah s.w.t ::

Assalamualikum....

Tergerak hati untuk menluahkan apa yang terbuku di hati bila melihat sesuatu yang tidak berapa nak berkenan di mata...

Setiap manusia wajar mempunyai keinginan untuk berubah ke arah kebaikan.. tidak ada manusia di dunia nih yang berazam untuk menjadi jahat atau berubah dari sesuatu yang elok kepada sesuatu yang jelik..meliankan dengan kehendak Allah s.w.t. Hati kita milik Allah s.w.t. dan hanya Dia yang berhak ke atas hati kita. Allah juga mengurniakan akal fikiran kepada manusia untuk berfikir mana yang patut mana yang tidak.

Aku sarankan, berubahlah ke arah kebaikan kerana Allah s.w.t dan bukan kerana MANUSIA..

Tak perlu pergi jauh untuk mencari contoh, di sekeliling aku sendiri ada beberapa teman jauh dan dekat yang sedang berusaha untuk berubah ke arah kebaikan.. terutamanya wanita-wanita yang sedang berusaha untuk menjadi solehah.. dari yang selesa menggayakan rambut tiba-tiba terdetik hati untuk menyimpan mahkota kepada yang berhak sahaja... hati melihat dengan lapang dada dan penuh kesyukuran kerana makin ramai wanita yang menutup aurat..

Namun, apa yang menyedihkan.. perubahan itu ternyata hanya sementara..ada kalanya bersifat 'ujikaji' dan juga mengikut arahan seseorang... kecewa bila melihat seorang wanita yang sudah cantik menutup aurat, membuka kembali auratnya bila 'seseorang' itu tidak lagi wujud dalam hidupnya... aurat di buka kembali bila 'ujikaji' itu gagal.. tiada kesesuaian dan sebagainya.. Sedihkan? Inilah yang terjadi bila berubah bukan kerana Allah s.w.t.

Aku bukan bagus sangat nak menegur, tapi aku rasa kecewa bila melihat perkara macam nih terjadi..terutama dalam bab bertudung nih..sekejap pakai sekejap buka.. kalo pakai, pakai la terus..tak payah bukak-bukak lagi dah..pakailah dengan sempurna..biar tutup semuanya...jangan tiba-tiba jambul tersembul pulak...

Maaf kalau ada yang terasa.. hanya luahan hati aku yang kecewa...

1 comment:

~ yus ~ said...

setuju emmie, buat sesuatu tu biarlah kerana Allah...